[image: image1.wmf]

Til:

Norsk Presseforbund

Pressens Faglige Utvalg

Rådhusgt. 17

Boks 46 Sentrum

0101 Oslo

Klage:

Strømmestiftelsen klager herved avisen Vårt Land inn for PFU.

Oppslaget saken gjelder er gjengitt i Vårt Land mandag 26. januar 2004 på side fem med tittel:

”Bruker kvar fjerde fadder-krone på drift”

Strømmestiftelsen kommer – på uredelig grunnlag – svært dårlig og helt feilaktig ut når flere såkalte ”fadderorganisasjoner” sammenliknes.

Vi anser at følgende paragrafer i Vær Varsom-plakaten er brutt av Vårt Land:

§ 4.1. Legg vekt på saklighet og omtanke i innhold og presentasjon. 

Saklighetskravet både i innhold og presentasjon er etter vår mening brutt. Dementiet i forhold til SOS Barnebyer dagen etter (27. januar) viser dette: Her antydes det at beregningsgrunnlaget er forskjellig.

Vårt Land har ikke brukt Innsamlingskontrollens retningslinjer, begreper og definisjoner, og i stedet funnet opp sine egne. Når Misjonsalliansen for eksempel oppgir ”markedsføringskostnader” til å være kr. 500 000, gir dette et helt feil inntrykk når vi sammenlikner med Misjonsalliansens regnskap som er sendt Brønnøysundregistrene (vedlagt). Dette er bare ett eksempel på unyansert bruk av tallmetariale og begreper som er gjengitt i oppslaget.

§ 4.4.  Sørg for at overskrifter, henvisninger, ingresser og inn- og utannonseringer ikke går lengre enn det er dekning for i stoffet. 

Etter Strømmestiftelsens mening rammes oppslaget også av § 4.4. første del. Oppslaget formidler at SOS Barnebyer og Strømmestiftelsen kommer dårligst ut i sammenlikningen. Dette finnes det så langt ikke belegg for å påstå etter som Misjonsalliansen og Vårt Land har sine egne måter å definere og kategorisere kostnader på, og Misjonsalliansen heller ikke er medlem av Innsamlingskontrollen i Norge (SOS Barnebyer og Strømmestiftelsen er begge medlemmer).

§ 4.13. Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig.

Disse feilaktige opplysningene, også understreket i lederartikkel samme dag, kan gjøre stor skade. Leserne kan få inntrykk av at Strømmestiftelsen er mindre kostnadseffektiv enn Misjonsalliansen, hvilket det ikke finnes belegg for verken i avisoppslaget eller gjennom andre tilgjengelige kanaler. Dette skyldes først og fremst at Misjonsalliansen har sine egne, ikke transparente måter å føre regnskap på. 

Vårt Land benyttet ikke anledningen til å rette opp dette feilaktige inntrykket i forhold til Strømmestiftelsen da avisen ble kjent med de prinsipielle problemstillingene gjengitt i avisen 27. januar.

Vårt Lands oppslag av 26. januar 2004 bryter dessuten også med Innsamlingskontrollens § 2-1:

Informasjoner av enhver art om innsamlingen, det være seg dens formål, organisering eller økonomi m.v., må i alle sammenhenger være korrekte og saklige, slik at det ikke oppstår fare for villedning eller misforståelser.
På bakgrunn av overstående tillater vi oss å innklage avisen Vårt Land for Pressens Faglige Utvalg.

Kristiansand, 27. januar 2004

Med vennlig hilsen

Strømmestiftelsen

Øistein Garcia de Presno

Generalsekretær

Velegg: 
Strømmestiftelsens regnskap 2002



Misjonsalliansens regnskap 2002



Avisoppslag i Vårt Land 26. januar 2004



Avisoppslag i Vårt Land 27. januar 2004

